In de huidige tijd is het voor veel mensen belangrijk om gezond te eten. Maar wat is gezond eten? Gezond eten is een maaltijd wat uit een derde eiwitten bestaat, een derde vetten en een derde koolhydraten. Nog een steeds niet duidelijk? Een salade met noten en eiwitten bijvoorbeeld. Niet wat je wou horen? Gelukkig zijn er ook nog andere mogelijkheden 🙂

Ik merk eigenlijk overal dat gezond eten belangrijk wordt en een norm gaat worden. Daar heeft een media ook een grote invloed in. Dat is super goed dat mensen dan veel meer gaan inzien want het is ook gewoon goed. Gelukkig hoef je mensen niet uit te leggen dat gezond eten beter is.

Mensen kunnen vaak wel een periode gezond eten, maar wanneer ze het druk krijgen vallen ze snel in een patroon van gemakkelijk en ongezond. Met als gevolg dat je minder energie krijgt en weer aankomt in gewicht. Het grappige is dat mensen dat vaak wel bij hun zelf waarnemen, maar dan weer moeilijk de knop omzetten. Ik merk dat gezond eten dan bij mensen nog geen hoge prioriteit heeft. Ja, als er noodzaak komt. Wanneer de broek niet meer lekker zit, of wanneer iemand krijg te horen dat hij/zij wat is aangekomen.

Gemoedstoestand

Iedereen heeft weleens een periode dat je niet meer super in je vel zit of veel zorgen aan je hoofd hebt. Dan merk ik vaak dat mensen het gezonde eten even helemaal laten vieren. Je krijgt dan dat de kast met de koekjes even opgemaakt wordt in de middag en dat er bijvoorbeeld wel erg vaak junkfood wordt besteld. Aan de ene kant begrijp ik dat mensen dat doen, omdat je hoofd er niet naar staat. Het gevolg van dit alles dat je helemaal futloos wordt en nog niet te spreken over de kilo’s die erbij komen. Ik merk door mijn werk wanneer mensen niet helemaal lekker in hun vel zetten, maar zich toch de norm opleggen van gezond eten, daar juist veel baat bij hebben. Ze overzien hun eigen situatie beter en raken ook weer sneller uit de put.

Mijn advies hierin is:

Zit je niet goed in je vel om welke reden dan ook, eet dan ieder geval een paar dagen niet super gezond, maar leg je daarna zelf de norm wel op dat je weer gezond gaat eten.

Steeds honger

Als je slecht eet dan heb je vaak ook de hele dag honger. Heb je een gevulde koek op dan kun je vaak na twee uurtjes wel weer wat eten. Je kan zo de hele dag wel doorgaan. Dat komt vooral dat je teveel suikers binnenkrijgt en dan steeds suikers nodig hebt om lekker te kunnen functioneren. Je kunt je dan misschien wel afvragen of je niet suiker verslaafd bent? Klinkt misschien zwaar “verslaafd”, maar er zijn vele mensen die voor hun gevoel de hele dag suiker nodig hebben. Ik heb hiervoor de oplossing. Ga gezond eten en haal je suiker uit je maaltijden. Maar hoe doe ik dat? Eet bijvoorbeeld kwark in ochtend, in de middag een salade en avonds groenten en vlees. Ik zeg het idd heel makkelijk hoe je het kunt veranderen. Als je dit oppakt zal in het begin nog steeds hunkeren naar suiker, maar na een verloop van tijd (2 weken) zal je niet meer hunkeren naar suiker en een groot verschil merken. Je hebt meer energie en je broek gaat beter zitten.

Dagritme

Werk is een belangrijk onderdeel van iedereen in zijn leven. In je werk kun je jezelf ontplooien en je doelen bereiken. Bij velen is werk erg dominant aanwezig en levert vaak de nodige stress op. Dan zie ik dat sporten en gezond eten helemaal onderaan het to-do lijstje komt te staan. Mensen weten vaak wel dat gezond en sporten belangrijk is, maar ze geven aan er geen tijd voor te hebben. Of plannen zo slecht dat ze nooit tijd vrij kunnen maken. En als je met deze mensen praat dan willen ze ook zo graag gezond eten en lekker kunnen sporten. Je moet sporten als ontspanning gaan zien en bedenken dat je hierdoor effectiever kunt gaan werken en beter beslissingen kunnen maken. Maar hoe je dit doet wanneer je het druk hebt en je voor jouw gevoel echt nooit tijd hebt om gezond te kunnen eten en te ploeteren in de sportschool.

Zorg voor voldoende gezond eten in huis en maak elke ochtend/avond tevoren je maaltijden klaar. Je hoeft daarvoor niet uren in de keuken te staan, maar kan als je 20 minuten tijd hebt. Plan daarnaast ook gewoon je sportmomenten. Lastig om dan toch te gaan sporten en het gezonde eten vol te houden?

Drink een kop koffie met ons voor of na een gratis proefles. Zet hem op, je kunt het!