Dat een bepaalde soort motivatie nodig is om een handeling te verrichten of een prestatie te leveren is geen verrassing. Gebrek aan motivatie is de belangrijkste reden voor mensen om hun abonnement bij de sportschool niet te verlengen. Vaak gaat dit samen met het niet zien van resultaten, het te weinig tijd hebben, blessures, niemand die je steunt of je weet simpel genoeg niet wat je aan het doen bent. Ik geef je 5 tips die jou weer op weg helpen!

1. Kies een sport of activiteit die je echt leuk vindt.
De belangrijkste tip om gemotiveerd te blijven is om een sport te doen die je leuk vindt en blijft boeien. We zien de sport dan als hobby! Als iets als hobby wordt gezien dan verrichten we de hobby vanuit een eigen intrinsieke motivatie. Hierdoor zal je het sporten langer blijven volhouden en bereik je je eigen gestelde doelen zonder dat je het door hebt.

2. Stel realistische doelen
Verwacht geen wonderen op korte termijn. Besef dat een dreambody niet in één dag gebouwd wordt. Zorg dat je een duidelijk en haalbaar doel hebt. Schrijf op waarom deze doelstelling zo belangrijk voor je is. Begin klein zodat je snel succes ervaart!

3. Beloon jezelf
Er is geen betere manier om gemotiveerd te blijven om fit te worden dan onmiddellijke beloning. Als je dus een klein doel hebt behaald, beloon jezelf dan eens met een leuk uitje of die nieuwe tas die je zo graag wilde hebben. Deel het bereiken van je doel met familie en vrienden, want als anderen je vooruitgang zien zal dat je motiveren om verder te gaan op weg naar je uiteindelijke doel.

4. Houd je progressie bij
Wat ik vaak hoor is dat klanten zichzelf maar moeilijk zien veranderen. Zelfs als ze al ruim 10 kilo kwijt zijn. Zorg daarom dat je daarom elke maand een foto van jezelf maakt. Een andere manier is door je oefeningen bij te houden. Schrijf op hoeveel kilo jij tilt en hoe vaak je dat gedaan hebt. Wedden dat je na een maand meer herhalingen kan of zwaarder kan tillen!

5. Train samen
Zoek een trainingsmaatje/personal trainer of trainingsgroep zoals bijvoorbeeld de small-group training of ontbijtsessies van ReSeth want samen bereik je meer. Op de momenten dat jij geen zin hebt dan sleept je maatje je er doorheen om toch te gaan. Het niet gaan moet je nu naar twee mensen verantwoorden. Daarnaast is het trainen leuker en kan je nog meer uit de training halen.

6. Let niet teveel op de weegschaal.
Het alleen meten van het gewicht kan demotiverend werken. De weegschaal is een mooi meetapparaat maar je gewicht wordt door veel factoren beïnvloed. Zorg dat je met name je vetpercentage volgt aangezien deze een realistischer beeld geeft van je progressie. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je gewicht in een bepaalde periode exact hetzelfde is gebleven, maar dat je vetpercentage aanzienlijk lager is geworden.

Wil je meer tips om gemotiveerd te blijven? Probeer eens een Gratis Proefles of lees onze blogs!

Vraag nu je Gratis Proefles aan… Go!