Uit de hoogste versnelling komen en beter slapen

We weten allemaal dat slaap essentieel is voor goed functioneren in het dagelijks leven. Lichamelijk én geestelijk. Toch krijgen veel mensen te weinig nachtrust en dat komt vaak doordat we onszelf te lang blootstellen aan licht. Maar ook andere, minder bekende factoren spelen een grote rol. Hoe kun jij jezelf een betere nachtrust bezorgen? Daar geeft Remco je in deze blog antwoord op.

Slecht slapen door licht
Blootstelling aan veel licht terwijl het buiten donker is, stelt de aanmaak van het hormoon melatonine uit. Het stofje dat het waak-slaapritme regelt. Door bijvoorbeeld het gebruik van je mobiel weet je dat goed te verstoren. Zo creëer de ideale slaapplek, waardoor je wel heerlijk weg kunt dromen:

  • Maak de kamer zo stil en donker mogelijk, het liefste pikkedonker;
  • doe geen werk op bed;
  • verstuur en ontvang ook geen berichtjes op bed;
  • stop minstens een uur voordat je op bed gaat met het gebruik van je telefoon, computer of tv (zet die tv lekker in een andere kamer).

Door zittend beroep te moe om te slapen
Voor een goed uitgerust lichaam en een frisse geest moeten we niet alleen naar nachtrust kijken. Ook naar de vier elementen die ons bioritme in balans houden: staan, lopen, rusten en slapen.

Als maatschappij hebben we een situatie gecreëerd die een negatief effect heeft op ons bioritme. Wanneer we de hele dag zitten of nauwelijks in beweging komen, kunnen we ‘te moe zijn om te gaan slapen’. Dat effect komt vaak voor bij mensen met een kantoorbaan. Zij zitten de hele dag achter een bureau en komen amper in beweging. Dit verstoort het bioritme aangezien er te weinig activiteit is geweest. Sta regelmatig op, ga een stukje lopen én beweeg regelmatig intensief. Daarna ben je toe aan rust en slaap je dus een stuk beter.  Alleen geestelijke rust vinden we vaak veel moeilijker te realiseren.

Geestelijk rust
De stress en spanningen van het moderne leven zorgen voor voortdurende prikkelingen. Mensen die last hebben van slapeloosheid of regelmatig lang wakker liggen kenmerken het vaak met: veel woelen, niet kunnen slapen, hoofd vol gedachtes, of gewoonweg ‘slecht’ in slaap kunnen vallen. Alle symptomen zijn terug te brengen tot een stressrespons met als gevolg dat je alert blijft en je niet in slaap valt.

Stress en slapeloosheid vormen een vicieuze cirkel. Want als je gestrest raakt doordat je niet kunt slapen wordt het effect met de nacht erger. Toch is stress een element waaraan de meeste mensen de minste aandacht geven. We verbeteren onze levenswijze door gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen. Maar zolang we een gehaast en veeleisend leven blijven leiden, blijft de kern van het probleem intact. En wat kunnen wij heel goed op momenten dat we blijvende stress ervaren? Precies: afleiding zoeken.

Psychiatrisch onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen bij acute stress meer televisie kijken, meer hun telefoon gebruiken en vaker videogames spelen. Terwijl te weinig slaap op lange termijn ziektes, depressies, stoornissen en verslavingen veroorzaken. Tijd om het aan te pakken dus!

Versla stress en slaap beter
Afleiding zoeken is dus geen oplossing: je hoofd blijft overvol zitten. Het is tijd dat je leert hoe je in het dagelijks leven beter kunt omgaan met je eigen gedachten, zodat je minder afleiding hoeft te zoeken. Want wanneer breng je nog tijd met jezelf en je eigen gedachten door? Juist: tegenwoordig alleen nog maar als je gaat slapen, dan is er geen ontsnappen meer aan.

Maak tijd voor jezelf en je gedachten. Ga eens alleen een wandeling maken in de natuur of naar een wellness resort. En een dag zonder telefoon en afleiding doet ook wonderen. Ervaar je directe stress? Dan kun je je door ademhalingsoefeningen snel rustiger voelen. Deze oefening werkt ook goed voor het slapen gaan. De laatste jaren hoor je ook steeds meer over mediteren en mindfulness. Dat klinkt misschien zweverig, maar dat hoeft helemaal niet. Wil je daar meer over weten? Luister eens naar een goede podcast of lees er een boek over.

Zoek naar een balans voor het leven De essentie ligt in het vinden en creëren van patronen en gewoonten waar je nog jaren wat aan hebt. Je kunt wel tien jaar lang profvoetballer zijn geweest, maar als je daarna al na vijf jaar met een bierbuik rondloopt blijft er niks van die fitheid over. Je gezondheid daalt enorm. Zoek een balans tussen beweging en rust. Eén die je jaar in jaar uit kan blijven volhouden. Gezond oud worden is niet een sprint, maar een marathon die je voor het leven loopt.