Wist je dat veel ondernemende directeuren fanatiek sporten, of het vroeger fanatiek deden? Er ligt een mooie relatie tussen sporten en ondernemen. Niet zo gek, beiden hebben een competitief karakter en zitten doelgericht in elkaar. Het is die drang naar groeien, resultaten en succes, waar we zo gemotiveerd door raken. De dynamiek van het spel, we worden er razend enthousiast van. Helaas hebben veel ondernemers en drukke professionals te maken met hindernissen, de obstakels binnen het dagelijkse leven waardoor ze op den duur steeds minder gaan sporten.

Resultaat: de conditie keldert naar beneden. Komt het door minder passie voor hun meest favoriete sport of work-out? Vast niet. De echte diehards blijven hun leven lang een fascinatie voor sport en beweging houden, ook al worden ze ouder. Toch beweegt een groot deel van professionals en ondernemers onvoldoende, met als gevolg een slechte fysieke conditie en krachtverlies. Wat wij ook zien is dat men te maken krijgt met een blessure, en bang is om weer fanatiek te gaan sporten. Of dat het ineens veel moeilijker is geworden om resultaten te zien, bijvoorbeeld omdat we ouder zijn geworden. Herkenbaar?  Maar er zijn nog meer factoren die zorgen voor een slechtere conditie…

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom ondernemers, directeuren of professionals met een druk bestaan niet genoeg bewegen of sporten:

1. We hebben een druk schema

We hebben een gezin, een drukke baan en ondertussen proberen we ook nog een sociaal leven te leiden. Logisch dat sporten er soms bij in schiet, wanneer het voelt alsof we 10 ballen tegelijk in de lucht moeten houden. Sporten is bij veel mensen dan de laatste prioriteit. Een uur sporten per dag is al goed voor je lichaam en geest, het geeft je energie waardoor je automatisch bewuster omgaat met een druk dagschema. Door jezelf die 1 tot 2 uur per dag te gunnen, zal je zien dat je werkuren écht veel effectiever zijn doordat je meer energie hebt.

In een interview met één van onze klanten, een succesvolle ondernemer met diverse bedrijven, tientallen medewerkers en een jong gezin zegt hij hierover “Heel zwart-wit; het kost je misschien maximaal 2 uurtjes per dag, als je dat niet van jezelf kunt vragen… waar ben je dan mee bezig?”

2. We houden vast aan een negatieve sportervaring

Wanneer we in het verleden een slechte sportervaring hadden, hebben we in het heden geen motivatie om weer te sporten. Niet zo gek, maar wel ontzettend zonde. Herkenbaar? Had je het idee geen resultaat te zien? Of liep je misschien een blessure op? Voelden de oefeningen aan als een suffe routine? Bespreek je sportervaring met een personal trainer, deze kan je adviseren over het creëren van een sport routine die bij je past en wél voor resultaat zorgt.

3. We zagen eerder geen resultaat

Heb je nog nooit of zelden resultaten ervaren tijdens het sporten? Dat komt niet omdat sporten bij jou niet (of niet genoeg) werkt. Sporten past bij iedereen, maar wanneer je geen resultaten ervaart is de kans groot dat je geen concreet doel hebt vastgesteld. Wilde je afvallen? Sterkere spieren creëren? Of meer energie opbouwen? Bij elk doel past een specifiek sportschema, aangepast op jouw conditie en lichaam. Laat je dan ook adviseren door een personal trainer.

4. Sporten is pijnlijk door blessure

Heb je last van een blessure? Of voel je een onverklaarbare pijn in je lichaam? Dan is de kans groot dat je helemaal geen behoefte hebt om te sporten. Sterker nog, sporten kan dan zelfs bedreigend aanvoelen. Niet zo gek, je wilt je lichaam in bescherming nemen. Bespreek je klachten met een fysiotherapeut of personal trainer, dé oplossing richting genezing ligt wellicht binnen handbereik.

Natuurlijk hebben ook andere factoren effect op je conditie, bijvoorbeeld de regelmaat en intensiteit van het sporten. Ben je benieuwd hoe fit en gezond je bent? Download hieronder gratis de Zelftest voor Ondernemers, waarmee je eenvoudig op een toegankelijke manier je gewicht, conditie en energie in kaart kunt brengen, een goed startpunt voor meer energie!