Voor veel mensen zal het bekend voorkomen. Je werkt je helemaal kapot in de sportschool maar toch gaan die kilootjes niet naar beneden. Voor de meesten zal dit liggen aan het volgende: voeding.

’You can’t outtrain a bad diet!”
Het principe van afvallen is eigenlijk simpel, zorg dat je minder calorieën eet dan dat je verbrand. Je kan dus wel zeggen dat voeding een grote rol speelt bij de resultaten die je maakt in de sportschool. Het is lastig om goed te blijven afvallen als de voeding niet op orde is. Een bekend gezegde is dan ook: “You can’t outtrain a bad diet!”

Al het eten kan je opdelen in 3 verschillende categorieën namelijk: bouwstoffen, brandstoffen en beschermende stoffen.

  1. Brandstoffen, stoffen die we gebruiken om energie op te wekken, bestaan uit vetten, koolhydraten en eiwitten.
  2. Bouwstoffen, de stoffen die ons lichaam laten herstellen van intense training, bestaan uit eiwitten, water en mineralen.
  3. Beschermende stoffen bestaan voornamelijk uit mineralen, vitamines en vezels. Deze zorgen er weer voor dat we ons gezond en energiek voelen. (zie de afbeelding hiernaast)

Het eten van (te) veel en voornamelijk koolhydraat-rijk voedsel zorgt ervoor dat je lichaam niet in staat is om zijn/haar reserves te gaan te gebruiken, ook wel bekend als het verbranden van vet en daar doen we het juist allemaal voor. De resultaten van die uren in de sportschool blijven dus uit.
Daarnaast heeft verkeerde voeding niet alleen effect op de resultaten, maar ook op de trainingen. Je kan last krijgen van een energie tekort en voelt je vaker suf en moe.  (Je kan ook geen WOD knallen op een voordeelmenu van de Mc Donalds.)

Een betere manier
Nee zeggen moet je leren. Bijna niemand zal uit zichzelf nee zeggen tegen lekkernijen. Met een paar handige tips kan ook jij controle houden over je voeding en resultaat boeken!

Tip één: Heb je een druk schema en weinig tijd om te eten? Zorg er voor dat je eten meeneemt. Op deze manier zal je minder snel gaan voor de snelle hap en blijf je op de goede weg.

Tip twee: Eet je toch buitenshuis, zorg ervoor dat je gematigd en kwalitatief goed voedsel eet. Daarmee bedoelen we voeding wat bestaat uit de juiste bouw- bescherm- & brandstoffen.

Tip drie: Vermijd te veel koolhydraten. Kies bijvoorbeeld, als je dan toch niet thuis eet of eten hebt gemaakt, voor een rijk gevulde salade met kip of vis en noten.

Tip vier: Bedenk voor jezelf waarom je dit doet en waarom je dit wilt. Zet de knop om en ga ervoor! Na een tijdje kun je extra trots op jezelf zijn. Mijn ervaring is dat je na ongeveer twee weken gewend raakt aan het nee zeggen en de verleiding steeds minder groot wordt.

Kom je er zelf even niet meer uit of wil je meer weten over gezonde voeding en afvallen? Of wil je meer tips om gemotiveerd te blijven? Probeer eens een Gratis Proefles of lees onze blogs!

Vraag nu je Gratis Proefles aan… Go!