Doorzetten, doorzetten, geven en nog eens geven. Dat is waar een succesvol ondernemend leven om draait, toch? Als ondernemer, of professional met een ondernemend leven, kennen we die “flow” waarin we terechtkomen maar al te goed. We willen…

presteren, resultaten zien en geven niet op totdat die er zijn. Ja, het geeft een rush en kick om alsmaar te creëren, verder te bouwen en succesvoller te worden. Maar waar we al snel grip op verliezen is onze vitaliteit, de energietank waarvan we iedere dag afhankelijk zijn om te presteren. Is die van jou nog wel vol?

Of haal jij je doorzettingsvermogen vooral uit adrenaline, cafeïne en stress? Dat zou maar zo kunnen, én ook nog eens zonder dat je er bewust van bent. Gevaarlijk! Een burn-out sluipt er namelijk in voordat je het doorhebt. Het lijkt vaak lastig om binnen een druk werkleven voor energie te zorgen, maar eigenlijk zijn er aantal factoren die een grote impact hebben op ons energielevel.

Voor een drukke professional zijn dit de Top 5 oorzaken van energietekort:

  1. We eten te veel brood, wat vol met koolhydraten zit. De verwerking hiervan vreet enorm veel energie. Maar denk ook aan pasta, chips, koekjes, tortilla’s en aardappelen.
  2. We eten of drinken veel te veel suiker. Denk aan snoep, snacks, frisdrank en die suikerklontjes die we dagelijks in onze koffie of thee gooien.
  3. We drinken te weinig water, en komen lang niet aan de benodigde 8 glazen per dag. Daardoor komt onze spijsvertering nog trager op gang.
  4. We hebben teveel eetmomenten op een dag; hierdoor raakt onze bloedsuikerspiegel uit balans; teveel in pieken en dalen; hierdoor krijg je het gevoel van energie tekort.
  5. De tussendoortjes die de gemiddelde Nederlander neemt bestaan vaak voornamelijk uit koolhydraten, bv een appel, sultana, koekje etc.

Wat je misschien opvalt, is dat er eigenlijk maar één echte oorzaak is van energie te kort; namelijk glucose tekort. Nu zal je misschien denken, hoe kan dat? Met al die koolhydraatrijke maaltijden op een dag. Juist deze koolhydraatrijke maaltijden zijn de oorzaak; het lijf wil deze suikers wegwerken met insuline, en er komt dan een moment voor de alvleesklier dat het gemakkelijker lijkt om maar meteen heel veel insuline te produceren met als gevolg dat er te veel glucose wordt verwerkt; dit geeft je een dip!

Herkenbaar? Probeer eens op bovenstaande factoren te letten, wellicht zul je de energie slurpende momenten al snel gaan herkennen. Natuurlijk hebben ook andere factoren effect op je energie-level, bijvoorbeeld de status van je eigen lichaam. Ben je benieuwd hoe fit en gezond je bent? Download hieronder gratis de Zelftest voor Ondernemers, waarmee je eenvoudig op een toegankelijke manier je gewicht, conditie en energie in kaart kunt brengen, een goed startpunt voor meer energie!